:: sEbagaimaNa AsiNgnya isLam itu dAtaNg, bEgitu jUga kAfiLah iNi, dAgaNg & teRasiNg::

:: sEbagaimaNa AsiNgnya isLam itu dAtaNg, bEgitu jUga kAfiLah iNi, dAgaNg & teRasiNg::
Dikuasakan oleh Blogger.

::Mahabbah::

:: Menyoroti Sejarah Muslimah –ZAINAB AL-GHAZALI- ::

>> Khamis, 2 Jun 2011


Beliau merupakan tulang belakang kepada gerakan islam muslimat didunia arab merentasi beberapa buah Negara arab dan islam sepanjang kerjaya sebagai pendakwah islam sepenuh masa.

Beliau di lahirkan pada 2 Januari 1917 di sebuah perkampungan di wilayah Buhairah (utara kota Kaherah), daripada keluarga yang berpegang kuat kepada ajaran islam, kerana bapanya adalah salah seorang ulama’ al-Azhar yang cukup berpengaruh.

Bapanya yang bertanggungjawab mentarbiahnya dengan ilmu-ilmu agama dan sentiasa berpegang kepada kebenaran, sehingga beliau di panggil oleh bapanya dengan panggilan Nusaibah binti Kaab iaitu salah seorang sahabat wanita pada zaman Rasulullah s.a.w.
Selepas kematian bapanya ketika berusia 10 tahun, beliau di bawa ibu dan saudaranay berpindah ke Kaherah bagi meneruskan pengajiannya di situ. Sebagai seorang yang aktif dalam bidang kemasyarakatan, beliau menganggotai sebuah pertubuhan wanita liberal yang di pimpin oleh Huda Syaarawi.

Pandangan pertubuhan berkenaan, sering mendapat kritikan hebat daripada para ulama al-Azhar kerana di katakana tidak selari dengan islam walaupun sering mengadakan forum antara kedua-dua belah pihak.

Pandangan serong terhadap pertubuhan itu disifatkan amat merbahaya kepada umat islam, akhirnya melarang mana-mana wakilnya menyampaikan ceramah dan sebagainya.
Kesedaran kepada islam menyerlah dalam diri selepas sekian lama menderita kerana sakit kronik yang boleh menyebabkan kematian, ketika itu beliau bersumpah jika Allah menyembuhkan penyakitnya, beliau berjanji akan meninggalkan pertubuhan wanita yang songsang itu dan akan menubuhkan satu pertubuhan muslimah yang menumpukan perhatian kepada penyebaran dakwah islam.

Penyakitnya semakin sembuh dan beliau mengotakan janjinya untuk menubuhkan pertubuhan muslimat dengan jayanya pada tahun 1936 khusus buat kaum Hawa di seluruh 
Mesir

Dari semasa ke semasa, pertubuhan muslimat yang di asaskan telah mengadakan hubungan dengan gerakan al-Ikhwan al-Muslimin pimpinan as-Syahid Imam Hasan al-Banna iaitu pada tahun 1948 sebelum beliau mati di tembak.
Sepanjang perkenalan beliau dengan Syeikh Hasan, dia mencadangkan aga pertubuhan muslimat itu, menjadi anggota sayap ikhwan muslimin khusus bagi muslimat dan beliau di minta menerajuinya.
Gerakan Ikhwan menerima pelbagai mehnah dan tribulasi hingga ramai di kalangan pimpinannya di tangkap atas arahan perdana menteri ketika itu., Mustafa al-Nuhhas, al-Marhumah telah memainkan peranan penting unuk menghubungi isteri-isteri pimpinan yang di tangkap dan membantu mereka dengan bantuan yang di perlukan.
Tekanan demi tekanan yang di terima hingga beliau di minta oleh presiden Jamal Abd Nasir pada ketika itu agar memimpin sayap wanita Parti Sosialis, tetapi beliau menolaknya dengan keras.

Keengenannya menyertai wanita parti pemerintah telah menyebabkan Presiden Jamal mengeluarkan arahan agar pertubuhan muslimat pimpinan beliau dibekukan, segala bahan penerbitannya di hentikan. Beliau kemudian di tangkap pada Ogos 1965 dan di penjarakan selama enam tahun dengan pelbagai ujian dan tribulasi.
Beliau menceritakan semuanya dalam bukunya “Ayyam min Hayati” yang bermaksud “hari-hari dalam hidupku” yang telah di terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh al-Marhum Ustaz Mohamad Daeng Mengati.

Dengan perantaraandan campur tangan dengan Raja Arab Saudi, Raja Faisal Abdel Aziz  beliau telah di bebaskan padaan pemerintahan Presiden Anwar Saddat pada Ogos 1971.


Penyebaran Dakwah Islam
Setelah beliau du bebaskan, beliau memperlihatkan kesungguhan dalam bidang dakwah hingga membuatnya terpanggil menyebarkan islam bukan sahaja dalam Negara asalnya Mesir bahkan ke beberapa buah Negara Arab dan Islam.

Beliau du katakana amat aktif dalam bidang penulisan yang dikaitkannya dengan dakwah. Pada pertengahan tahun 80 an beliau dan beberapa rombongan muslimat al-Ikhwan telah mengadakan lawatan ke Afghanistan ketika perang sedang berlangsung menghadapi kuasa besar Soviet Union  beberapa kali. Beliau bukan sahaja giat berdakwah dengan lisan menerusi pidato,ceramah, forum dan sebagainya, malah aktif dalam menulis beberapa buah kitab.

Antaranya “Nahwa Baa’ Tahun Jadid” iaitu ke arah membangkitkan era baru dan “Nazarat Fi Kitabillah” iaitu beberapa renungan terhadap kitab-kitab Allah. Beliau berpendapat bahawa masa depan kepada perkembangan dunia perlu di jana menerusi program muslimat kerana jatuh bangun sesuatu kebangkitan bermula dengan wanita.

Beliau telah kembali ke rahmatullah pada 3 Ogos 2005 pada usia 88 tahun setelah bergelumang dalam bidang dakwah selama 53 tahun bersama dengan gerakan al-Ikhwan al-Muslimun, Mesir.

Jenazahnya di sempurnakan pada 4 Ogos 2005 di Masjid Ra’baah Adawiyah di Nasr City seperti yang di maklumkan ahli keluarganya yang terdekat.






0 comments:

Man Ana?? (^_^)

anak kelahiran negeri tanah sekebun bunga ini di beri nama yg cukup indah, siti nor izliana nordin, merupakan anak ke 6 drp 8 adik-beradik, sekarang sedang belajar di universiti kebangsaan malaysia (ukm) bangi dlm bidang pengajian arab & tamadun islam, pernah melalui detik kenangan indah sebagai pelajar maahad muhammadi (p) dan seterusnya melakar cita-cita murni di maahad rahmaniah 2008.. apa yg dia harapkan adalah sebuah kejayaan yg bakal menjulang nama diri, keluarga, bangsa, agama, dan negaranya

::pr0L0g::


tiada berdaya untuk menulis.
cube untuk ketawa walau perit yg dirasai.
cuba berlaku gembira dgn kesedihan yg diberi.
disaat luaran cuba berlagak
mengatakan senyuman
dalaman menangis tanpa henti.

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP